dailypearl2.jpg

THE DAILY PEARL
Rabbi Nir Menussi
ניר מנוסי

A daily Sefirat HaOmer meditation exercise tailored for that day's spiritual work, explaining how its kabbalistic structure translates into inner work


You are invited to join one of Rabbi Nir Menussi's WhatsApp groups:
🇬🇧 English: https://rebrand.ly/nirmenussi-eng
🇮🇱 Hebrew:
https://rebrand.ly/nirmenussi
🇫🇷 French:
https://chat.whatsapp.com/KtEJxky19ulDVwYzWwczyu
🇪🇸 Spanish: https://chat.whatsapp.com/BnlWKjhMWV43gjVMHNZij8


בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱ־לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל סְפִירַת הָעֹמֶר.

היום___, שהם ש___ לעומר

הָרַחֲמָן הוּא יַחֲזִיר לָנוּ עֲבוֹדַת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ לִמְקוֹמָהּ, בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ, אָמֵן סֶלָה.

sefirotchart.jpg

WEEK 2: Gevurah (Might)
Inner Work

The week of Gevurah (Might) relates to inner work.


Tiferet within Gevurah: Rectified Self-Compassion

According to Chassidut, every sefira has an inner essence that expresses its spiritual quality and how it expresses itself in the human soul. Theq inner essences of chesed and gevurah are love and fear, respectively. In the first week, we spoke about love and relationships, and now we’re dealing with inner work, rooted in the emotion of yirah, fear. This doesn’t mean fear of punishment but rather fear of the sin itself. The Hebrew word for sin, chet, is related to hachta’ah, which means missing the mark or creating a defect. The fear of sin therefore becomes a recoiling from creating defects in our soul, which ultimately is the true damage of sin.

We’ve arrived at “tiferet be within gevurah.” What is the inner essence of tiferet? The answer is compassion. Tiferet within gevurah means injecting a dose of compassion and mercy into our self-work. But what kind of compassion are we talking about?

Many people tend to sink into negative self-compassion, otherwise known as self-pity. I once warned a particularly bright child about this, and he replied, “But that’s the best feeling there is!” He was right, of course: self-pity is like a warm, enveloping womb whispering to us that our misery is completely justified, and we shouldn’t have to demand anything of ourselves. It feels good—but it doesn’t get us anywhere.

Yet there’s a kind of rectified self-compassion, more befitting of its name: compassion for our selfhood, for our true essence, for our great and shining soul that isn’t fully actualizing itself. As opposed to the destructive self-pity described above, this compassion arouses us to return to God and to change. It spurs us to get up, shake off the victim mentality, and make something of our lives.

The moment the eyes of positive compassion are opened, we’re comforted even for the defects and lacks we discovered in the stage of self-judgment (yesterday’s gevurah within gevurah). It’s not terrible to be small and weak, compassion tells us: God is with you, loves you, and believes in you in every situation. The integration of compassion for both the lowly, damaged, psyche and the holy, elevated soul parallels the twice-spoken “it was good” of the third day of creation—once for yesterday and once for today.

📝 When you identify a negative pattern you’re stuck in, close your eyes and let your bright, pure soul recall the greatness it can realize in this world. Turn your compassionate gaze onto your present situation and remind yourself that God is with you, calling gently to you to get up and move forward. Allow yourself to feel compassion’s healing power.

תפארת שבגבורה: רחמים עצמיים מתוקנים

לפי החסידות, לכל ספירה יש "פנימיוּת" – ממד פנימי המבטא את האיכות הנפשית שלה, האופן בו היא מאירה בנפש האדם. פנימיות ספירות החסד והגבורה הן אהבה ויראה, בהתאמה. בשבוע הראשון עסקנו באהבה וביחסים, וכעת אנו עוסקים בעבודה פנימית, הנעשית מתוך רגש יראה. אין הכוונה ליראת עונש, הנחשבת ליראה נפולה, אלא ליראת חטא, לשון החטאה וחסרון: רתיעה מפני עצם קיום הפגם בנפשנו.

הגענו ל"תפארת שבגבורה". מהי פנימיות ספירת התפארת? התשובה היא רחמים. התפארת שבגבורה פירושה אפוא החדרת מנה של רחמים וחמלה לתוך העבודה העצמית שלנו. אך באלו מין רחמים מדובר ?

נטייה רווחת של אנשים רבים היא לשקוע לרחמים עצמיים. הזהרתי פעם ילד נבון במיוחד מרחמים עצמיים, והוא ענה לי: "אבל זה הרגש הכי נעים שיש!" 😊 הוא צדק כמובן: רחמים עצמיים הם כמו רחם חם ועוטף הלוחש לנו שהמסכנוּת שלנו מוצדקת לגמרי, ואין לנו לדרוש מעצמנו דבר. זה נעים, אך זה לא מניע אותנו לשום מקום.

אך ישנו זן של רחמים עצמיים מתוקנים, הראויים יותר לשמם: רחמים על העצמיות שלנו – על נשמתנו הגדולה והצלולה שאינה מתממשת. בניגוד לרחמים העצמיים ההרסניים, רחמים אלו מעוררים אותנו לתשובה ושינוי. הם מדרבנים אותנו לקום ולהתנער מהרגש הקורבני ולעשות משהו עם חיינו.

ברגע שאנו פוקחים את עין הרחמים הטובים, היא מלטפת ומנחמת גם את המקומות הפגומים והחסרים אותם חשפנו בשלב השיפוט העצמי (הגבורה שבגבורה). לא נורא להיות קטן וחלש, היא אומרת; ה' אתכם, אוהבכם ומאמין בכם בכל מצב. השילוב של הרחמים על הנפש הנפולה עם הרחמים על הנשמה הנעלה הוא בבחינת הפעמיים "כי טוב" של היום השלישי לבריאה – פעם אחת על היום הקודם ופעם שניה על היום.

📝 כשאתם מזהים דפוס שלילי שאתם מצויים בו, עצמו עיניכם והזכרו בנשמתכם הזכה המשוועת להתממש בעולם. הפנו את אותו מבט חומל על מצבכם הנוכחי והזכירו לעצמכם שה' אתכם, קורא לכם בנועם לקום ולצעוד קדימה.

Day 10


Day 11

Netzach within Gevurah: Rectified Self-Confidence

From the process of discovering who we are at the moment, we move forward to realizing who we can be in the future." To do this, we must bring to our inner work the power of netzach (eternity), characterized by confidence. But exactly what kind of confidence is this?

A central complaint therapists deal with today is insecurity, lack of confidence. I don’t believe in myself, I’m afraid of what others may think of me, I don’t dare try to achieve, I’m afraid of failure—we hear things like this all the time.

In response, a variety of books, workshops, and even whole courses are dedicated to building self-confidence: how to believe in ourselves, love ourselves, connect to our strengths, and conquer the world, or, at the very least, appear successful.

Judaism recoils from this kind of self-confidence. It smacks of “my strength and the power of my hand has brought me this success”—a highly negative verse warning us about the illusion that we are the ones running the world. This kind of self-confidence isn’t only mistaken, it’s also dangerous: sooner or later it’s bound to shatter, and this blow will only leave us less self-confident than before.

The rectification for “my strength and the power of my hand” is in the second half of the verse: “and you shall remember that God is the One Who gives you the strength to succeed:” all of our strength comes from God. This sounds very passive and defeatist—we’re nothing, God is everything. But a more careful reading of the verse notices that it says God is giving over His strength to us. The strength is within us, waiting for us to use it.

The faith that God has planted powers within us can fill us with great confidence—not the self-confidence of the ego, but also not its passive opposite. It’s confidence in God, but not the kind that tosses the ball to Him, but rather that catches it from Him, and with it, receives the strength to throw it further.

This is rectified self-confidence: not in ourselves, but in the powers God placed within us and wants us to actualize.

📝 You have the power to succeed in everything you’re meant to succeed in. This power isn’t you or yours alone, but you’re expected to act to realize it. Do all you can, and if God desires it, He’ll support you and see to your success. You can do it!

נצח שבגבורה: בטחון עצמי מתוקן

מתהליכים הקשורים במי שאנחנו כרגע אנו מתקדמים להגשמתה של מי שאנחנו יכולים להיות בעתיד. לשם כך יש לגייס לעבודה הפנימית שלנו את כוח הנצח, המאופיין ככוח של "בטחון". אך באיזה בטחון בדיוק מדובר? תלונה מרכזית שמטפלים שומעים היום היא של חוסר בטחון. אני לא מאמין בעצמי, אני מפחד ממה שיחשבו עלי, אני לא מעז לפעול, אני פוחד ליפול – אלו הן רק חלק מהאמירות שאנו שומעים כל הזמן, כולל ובעיקר בתוכנו פנימה.

כתגובה שלל ספרים, סדנאות ואף קורסים שלמים מוקדשים לבניית בטחון עצמי: איך להאמין בעצמנו ואיך לאהוב את עצמנו, איך להתחבר לכוחות שלנו ולכבוש את העולם. איך להצליח, או לפחות להיראות מוצלח.

היהדות מאד נרתעת מבטחון עצמי כזה. הוא מדיף מ"כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה" – פסוק שלילי המזהיר אותנו מפני האשליה שאנו שולטים בעולם. בטחון עצמי כזה אינו רק שגוי, הוא גם מסוכן: במוקדם או במאוחר הוא עתיד להתנפץ, ואז נהיה עוד יותר חסרי בטחון ממקודם.

התיקון ל"כוחי ועוצם ידי" הוא "וזכרת כי ה' הוא הנותן לך כוח לעשות חיל": כל הכוח שלנו בא מה'. זה נשמע מאד פסיבי ותבוסתני – אנחנו שום דבר, ה' הוא הכל – אך הבנה זו נובעת מקריאה בלתי זהירה של הפסוק. הפסוק מדייק ואומר שה' מוסר את כוחו לנו. הכוח נמצא בתוכנו, ומחכה שנעשה אתו חיל.

האמונה שה' נטע בתוכנו כוחות יכולה למלא אותנו בטחון גדול, שאינו הבטחון העצמי של האגו, אך גם לא הופכו הפסיבי. זהו בטחון בה', אך לא כזה המגלגל את הכדור אליו אלא בדיוק להפך – התופס את הכדור ממנו, ועמו את הכוחות לזרוק אותו הלאה. זהו בטחון עצמי מתוקן: לא בעצמנו, אלא בכוחות הגנוזים בנו.

📝 יש בכם את הכוח להצליח בכל מה שאתם אמורים להצליח בו. זה לא אתם וזה לא שלכם, אך כן מצופה מכם לפעול למימוש הכוח הזה. עשו כל שביכולתכם, ואם זה לרצון ה' הוא יגבה אתכם וידאג להצלחתכם. עשו חיל!


Day 12

Hod within Gevurah: Acknowledging Weakness as a Source of Strength

The purpose of the inner work of gevurah (translated also as heroism) is to turn us into heroes—the protagonists of our life’s personal story. The aspect of hod within gevurah comes to remind us that we’re seeking a Jewish (Yehudi) model of heroism, different from the common one. We’re a small people whose principal strength isn’t military power, but a more internal quality, connected to both acknowledgment and thanksgiving.

We see this beautifully in the blessing we make during Chanukah: “You gave over the strong into the hands of the weak.” The strong are of course the Greeks, and the weak, the Maccabees. But there’s a question: How can we say that the Maccabees were weak? They were brave fighters who won a tremendous military victory!

The explanation is that “weak” refers to the Maccabees’ self-perception. Inside, they didn’t see themselves as great heroes, but the opposite: as those whose victory wasn’t assured, but was constantly dependent upon, and needed to be worthy of, God’s grace. Before each battle they prayed, and in that merit were victorious (especially Yehuda the Maccabee, whose name in Hebrew is made up of the same letters as hodayah, thanksgiving).

Thanksgiving with full acknowledgment of our weaknesses, all we aren’t capable of or have failed in, is an inseparable part of our inner work. Miraculously, this doesn’t cause despair, but rather gives us new energy to go out and accomplish—this time, not “stiff like a cedar” but “bending like a reed”—softer and more forgiving. In this way, instead of forcefully trying to rule over reality (thus guaranteeing its resistance), we can shower it with blessings and merit its cooperation.

📝 Discover the sweetness in acknowledging your weaknesses. It’s okay that there are things you can’t do, both externally and internally. You’ll see that it’s specifically this acknowledgment that lets you channel your strengths in a more exact way that will produce greater results.

הוד שבגבורה: הודאה בחולשה כמקור עוצמה

מטרת העבודה הפנימית של שבוע הגבורה היא להפוך אותנו לגיבורים – גיבורי הסיפור האישי של חיינו. בחינת ההוד שבגבורה באה להזכיר לנו שאנחנו מחפשים מודל יהודי של גבורה, השונה מהמודל המקובל. אנחנו עם קטן, שעיקר כוחו אינו טמון בעוצמה צבאית, אלא באיכות אחרת, פנימית יותר, הקשורה הן בהודאה והן בהודיה.

רואים זאת בצורה יפהפיה בברכה שאנו אומרים בחנוכה: "מסרת גיבורים ביד חלשים". הגיבורים בברכה הם כמובן היוונים, והחלשים הם המכבים. אך נשאלת השאלה, כיצד ניתן לומר על החשמונאים שהם היו חלשים? הרי הם היו לוחמים אמיצים שנחלו נצחון צבאי כביר!

ההסבר הוא שהמלה "חלשים" מתייחסת לדימויים העצמי של המכבים. בנפשם פנימה הם לא חוו עצמם כגיבורים גדולים אלא להפך – כמי שנצחונם אינו מובטח, כמי שתלויים בכל עת חסדי שמים וצריכים להיות ראויים להם. הם התפללו לפני כל קרב והביעו שלמי תודה אחריו, ובזכות זה ניצחו (בעיקר יהודה המכבי, אותיות הודיה).

ההודאה מלאת ההודיה בחולשות שלנו, בכל מה שאיננו מסוגלים לעשות או במה שנכשלנו בו, היא חלק בלתי נפרד מהעבודה הפנימית שלנו. באורח פלא, הדבר אינו מייאש אלא מטעין אותנו בכוחות מחודשים לצאת ולפעול, הפעם לא קשים כארז אלא רכים כקנה – רפויים וסלחניים יותר. בדרך זו, במקום לשלוט במציאות בכוחנות (וכך להבטיח את התנגדותה) אנו מסוגלים לחלוש עליה ברכוּת ולזכות לשיתוף פעולתה.

📝 גלו את המתיקות שבהודאה בחולשות שלכם. זה בסדר שיש דברים שאינכם מסוגלים לשנות, מחוצה לכם וגם בתוככם פנימה. אתם תגלו שדווקא ההודאה מאפשרת לכם לנתב את כוחותיכם בצורה מדויקת יותר, שתניב יותר תוצאות.


Yesod within Gevurah: Creating a Work Plan

“Say little and do much,” Shammai instructs us in Pirkei Avot (Ethics of the Fathers). At some point, all our inner work must be translated into outer work, affecting real change in our lives. In fact, one interpretation of the well-known verse on the seventh day of creation, “that God created to do,” is that God created the world so we could do something with it.

Yesod within gevurah is the threshold we cross when leaving the darkroom of our inner work. This is the moment of truth, the point at which that inner work must stand the test of reality.

Looking at the structure of the sefirot, we see that yesod’s location makes it into a kind of a funnel: into this sefirah are poured the three sefirotic axes, becoming one central axis continuing downward into reality. This means that at the yesod stage, there’s no more time for inner exploration, indecision, and wavering between possibilities. We must act decisively—first A, then B, and finally C.

In other words, yesod within gevurah means creating a work plan, a job list, an agenda. This may sound intimidating, but in fact, it’s a great delight, for it allows us to actively funnel all the good we have to offer into the real world.

The person in the Torah who exemplifies this action is the one who embodies yesod—Yosef HaTzaddik (Joseph the Righteous). Yosef was able to interpret the Egyptians’ dreams, adding to them the dimension of time (three days, seven years), and in the case of Pharoah’s dream, even offered a practical plan to prepare for its realization.

Yosef also teaches us an important lesson about the principal qualities we need at the yesod stage: restraint, concentration, and devotion to our goal. Because he preserved his holy countenance in a foreign land, and withstood the temptations of his master’s wife, Yosef became the symbol for controlling desire. We too, in translating our inner work into a practical agenda, need great strength to avoid becoming scattered or misled, letting our well-intentioned energies leak out and dissipate.

Yosef guarded his holiness by constantly envisioning before his eyes his “hero”—his righteous father Yaakov (Jacob). We too can benefit from a role model whose example inspires us to focus on our calling.

📝 Don’t be afraid of planning a daily (and weekly, and monthly, and yearly) agenda. There are calendar and task apps that can greatly help. Choose a role model, preferably a righteous and holy person, and aspire to be worthy of him or her. Channeling your energies appropriately into time will bring you great satisfaction and make your path in this world much easier.

יסוד שבגבורה: תוכנית עבודה

"אמור מעט ועשה הרבה", כך מלמד אותנו שמאי בפרקי אבות. כל העבודה הפנימית שלנו צריכה מתישהו להיתרגם לכדי עבודה חיצונית – ביצוע שינוי ממשי בחיים שלנו. למעשה, אחד הפירושים לפסוק הנודע "אֲשֶׁר בָּרָא אֱ־לֹהִים לַעֲשׂוֹת", הוא שה' ברא את העולם כדי שאנחנו נעשה אתו משהו.

היסוד שבגבורה הוא מפתן היציאה מחדר החושך של העבודה הפנימית שלנו. זהו רגע האמת, הנקודה בה העבודה הפנימית שלנו צריכה לעמוד במבחן המציאות.

אם מסתכלים על מבנה הספירות, רואים שמיקומה של ספירת היסוד משווה לה צורה של משפך: לספירה זו מתנקזים שלושת קווי הספירות והופכים להיות קו מרוכז אחד היורד מטה אל המציאות. משמעות הדבר היא, שבשלב היסוד אין יותר זמן לשיטוט פנימי ולהתלבטות, להיטלטלות בין אפשרויות. צריך להכריע ולקבוע סדר פעולות – קודם א', אחרי זה ב', לבסוף ג'.

במלים אחרות, יסוד שבגבורה פירושו תוכנית עבודה, סדר יום, רשימת מטלות. זה נשמע מעיק, אך למעשה זה תענוג גדול: כך יורד השפע שלנו לתוך המציאות – דרך משפך לינארי של פעולות.

מי שמדגים לנו זאת הוא מגלמהּ של ספירת היסוד בתנ"ך, יוסף הצדיק. יוסף מצליח לפרש את חלומות המצרים בכך שהוא מוסיף להם את ממד הזמן (שלושה ימים, שבע שנים) ובמקרה של פרעה אף מנדב תוכנית פעולה מעשית כיצד להיערך להתגשמות החלום.

יוסף גם מעניק לנו שיעור גדול לגבי התכונות העיקריות הנדרשות מאתנו בשלב היסוד: איפוק, ריכוז ודבקות במטרה. בשל העובדה ששמר על צלמו הקדוש בניכר, ובפרט שעמד בפיתוייה של אשת אדונו, הפך יוסף סמל לשליטה ביצרים. גם אנו , בבואנו לתרגם את עבודתנו הפנימית לסדר יום מעשי, צריכים גבורה רבה שלא להתפזר ולא לאפשר 'דליפות אנרגיה' מיותרות.

יוסף שמר על קדושתו בכך שנשא לנגד עיניו בכל עת את 'גיבורו' – אביו הצדיק יעקב. אף לנו כדאי שתהיה דמות מופת כלשהי שתעמוד לנגד עינינו ותדרבן אותנו להתרכז בשליחותנו.

📝 אל תפחדו מרשימות מטלות ומתכנון סדר יום (ושבוע, וחודש, ושנה...). יש אפליקציות של לוחות שנה ורשימות מטלות שיכולות מאד לעזור. בחרו מודל חיקוי כלשהו, רצוי אדם צדיק וקדוש, המסור לשליחותו, ושאפו להיות ראויים לו. ניתוב כוחותיכם כראוי לתוך ציר הזמן יסב לכם סיפוק עצום, וייעל את נתינתכם לעולם.

Day 13


Day 14

Malkhut within Gevurah: Give Him What Is His

We began the week of gevurah saying that all inner work involvIng temporary withdrawal from the world must be for the purpose of returning to it with the fruits of our labor. Now, with the week coming to an end, it’s time to make good on our word.

Leaving home is never easy, all the more so when we feel we’ve worked hard on inner change. We’re so close to ourselves, so strongly aware of the process we’ve gone through, that we’re sure the world will immediately recognize it, fall at our feet in admiration and adoration, and open its gates to us.

But the outside world doesn’t live inside us. It runs according to usual, and there’s no telling how—or even if—it will react. The echo of the change we’ve experienced may be faint and late in coming, and may pass unnoticed. Going out from our inner world means returning to a reality different from ours, and we have to be ready for anything.

But there’s one last act of self-work that can save us from potentially crashing.

Our protection lies in the words of King David: “For everything is from You, and what we have received from Your hand, we have given back to You,” or as it’s stated in Pirkei Avot (Ethics of the Fathers): “Give Him what is His, for you and yours—are His.” Whenever we bring something of ourselves into reality—do a good deed, help someone—we must remember not to credit ourselves: all in all, we are merely returning to God a tiny bit of the good He has given us. Goodness exists in abundance, and when it comes into the world through our hands, it’s simply because we’re no longer obstructing it.

This consciousness that we truly have no creator’s rights over our good deeds is called humility, and it constitutes the inner essence of the sefira of malkhut. King David exemplified it at the pinnacle of his reign: when he brought the Aron HaBrit (the ark of the covenant) back up to Jerusalem, he sang and jumped around wildly with the common folk, with no feeling of lordliness or superiority. His wife Michal berated him for behaving in an unkingly fashion, but he replied simply, “I am lowly in my eyes.”

The reason Michal’s words didn’t bring David down from his lofty heights is because, from his perspective, he was never there to begin with! If you don’t climb tall trees, you can’t fall out of them.

📝 After every good deed you do for others or every kind word you give them, repeat to yourself: “I give to Him of that which is His, for I, and that which is mine, is His” This way, not only will you not expect to be paid or recompensed, but you’ll be lighter, happier, and able to continue doing more good.

מלכות שבגבורה: תן לו משלו

פתחנו את שבוע הגבורה באמירה, שכל התכנסות לעבודה פנימית צריכה להתחיל בהחלטה שבסופה אנו חוזרים לעולם להביא לו מפירותינו. כעת, בהגיע השבוע לסופו, עלינו לפרוע אותה.

כל יציאה מהבית אינה קלה, קל וחומר אחרי שנדמה לנו שעבדנו קשה על שינוי פנימי בתוכנו. אנו כה קרובים אצל עצמנו, כה חשים את גודל התהליך שעברנו, שאנו עשויים לדמיין שהמציאות מיד תזהה זאת, תיפול לרגלינו בהתפעלות ובהערצה ותפתח לפנינו שעריה.

אך העולם בחוץ אינו חי את עולמנו הפנימי. הוא נוהג כמנהגו, ואין לדעת איך יגיב. הד לתמורה שעברנו עשוי להיות קלוש ומאוחר, ואולי אף לא להיות מורגש כלל. יציאה החוצה פירושה חזרה אל האחר השונה מאתנו, ועלינו להיות מוכנים לכל. צעד היציאה דורש מאתנו אם כן מעשה אחרון של עבודה עצמית, שיחסן אותנו מפני כל התרסקות העלולה לבוא.

החיסון טמון בדברי דוד המלך בתהלים, "כי ממךָ הכל ומידךָ נָתַנו לך", או בגרסה של פרקי אבות: "תן לו משלו, שאתה ושלך – שלו". כל אימת שאנו מביאים משהו מעצמנו למציאות – עושים מעשה טוב, עוזרים למישהו – עלינו לזכור שאין לנו מה להחזיק טובה לעצמנו: אנו בסך הכל מחזירים לעולמו של ה' מעט מהטוב שהוא גומל אתנו. השפע הטוב שם, וכשהוא יוצא תחת ידינו, זה פשוט בגלל שהפסקנו לחסום אותו. תודעה זו, שאין לנו באמת שום זכויות יוצרים על מעשינו הטובים, נקראת שפלות רוח. דוד המלך הדגים אותה כאשר, ברגע השיא של מלכותו, כשהעלה את ארון הברית חזרה לירושלים, פיזז וכרכר עם פשוטי העם, ללא כל רגש התנשאות או עליונות. מיכל אשתו 'ירדה' עליו על כך, אך הוא אמר לה בפשטות "הייתי שפל בעיני".

הסיבה שדברי מיכל לא הפילו את דוד מ"איגרא רמא" ל"בירא עמיקתא" היא שמבחינתו, הוא היה בבירא עמיקתא מלכתחילה. מי שלא מטפס על עצים גבוהים, גם לא נופל מהם.

📝 אחרי כל מלה או מעשה טובים שאתם גומלים עם מישהו, שננו לעצמכם: "כי ממךָ הכל ומידךָ נָתַנו לךְ". כך לא תצפו לגמול או שכר, תהיו קלילים ושמחים יותר, ותוכלו לזרום הלאה למעשים טובים נוספים.


WEEK 3: Tifereth (Beauty / Harmony) Art & Creativity

The third week of Sefirat HaOmer revolves around the sefira of Tifereth.

The week of Chesed (Loving kindness) was dedicated to relationships, and the week of Gevurah (Might) to inner work.

Tifereth refers to harmony and beauty, and thus our topic this week will be Art & Creativity. One needn't be an artist in order to dedicate attention to the topic of art and creativity! We must all live like artists who take the raw material of our lives and process it into a work of art.

We must all use the creative capabilities that God gave us in order to live our lives with creativity and inspiration.

In fact, the power of art and creativity is one of the most exalted powers given to us. It's no coincidence that the word for art in Hebrew, omanut, is derived from the same root as the word for faith, emunah. When we live as artists we are strengthening our bond and connection with God, who Himself is referred to as an artist in the Shir Hashirim / Song of Songs.

אנו מתחילים הערב את השבוע השלישי של ספירת העומר, המוקדש לספירת התפארת. בחרתי להקדיש כל שבוע לנושא אחר. את שבוע החסד הקדשנו למערכות יחסים ואת שבוע הגבורה לעבודה פנימית. תפארת עניינה הרמוניה ויופי, ועל כן הנושא שלנו השבוע יהיה אמנות ויצירתיות.

לא צריך להיות אמן כדי להקדיש תשומת לב לנושא האמנות והיצירה! על כולנו לחיות כאמנים, הלוקחים את חומר הגלם של חיינו ומעבדים אותו לכדי יצירת אמנות. על כולנו להשתמש בכוחות היצירה שה' העניק לנו כדי לחיות את חיינו ביצירתיות ובהשראה.

למעשה, כוח האמנות והיצירה הוא מהגבוהים ביותר שניתנו לנו. לא בכדי, המלה אמנות נגזרת מאותו שורש של אמונה: כאשר אנו חיים כאמנים אנו למעשה מחזקים את האמנה והקשר שלנו עם ה', שבעצמו מכונה אמן בשיר השירים.


Day 15

Chesed of Tifereth: The Ethical & the Aesthetic

Most things are born from a union of two things; modern art was born of separation: separation of the ethical (the field of morality) from the aesthetic (the field of beauty).

Until the modern era, art was an inseparable part of religion, and as such was anchored in a worldview that sought to bring to fruition certain moral values in the world. But when art began to separate from religion, it also soon separated itself from the obligation to any set of ethical and moral values.

The new goal of art was no longer to educate or repair the world, but rather only to look out upon it and merely express emotions—no matter whether positive or negative, exalted or degraded, moral or immoral. The result was many works of art that degraded Man instead of exalting him, and many artists who do not take moral responsibility for their works.

In entering the week of Tifereth, which we are dedicating to the topic of art and creativity, we must remind ourselves of the attribute of Chesed, loving kindness, that must stand at its basis. Everything we do, including our expressions of creativity, must be aimed at doing good towards the world, towards repairing, improving, and exalting the world.

The attribute of Chesed in artistic creativity does not necessarily mean didactic or kitschy art. It is necessary and desirable to convey complex messages, and to do so without spoon-feeding the audience. What I'm referring to is our own internal standpoint. Are we intending to do good towards the world or not?

📝 Whether or not you are artists, check in with yourselves whether the things you are engaged in and which you provide the world flow from a standpoint of kindness and love and are meant to do good with the world, or, God forbid, not.

חסד שבתפארת: האתי והאסתטי

רוב הדברים נולדים מחיבור של שני דברים; האמנות המודרנית נולדה מהפרדה: הפרדת האתי (תחום המוסר) מהאסתטי (תחום היופי). עד העידן המודרני היתה האמנות חלק בלתי נפרד מהדת, וממילא היתה מעוגנת בתמונת עולם המבקשת להגשים במציאות ערכי מוסר כלשהם. אך כאשר האמנות החלה להפרד מהדת, היא גם במהרה ניתקה עצמה מהמחויבות לסולם ערכי ומוסרי כלשהו.

מטרתה החדשה של האמנות לא היתה לחנך או לתקן את העולם, אלא רק להשקיף עליו ולהציף רגשות – לא משנה אם חיוביים או שליליים, נעלים או ירודים, מוסריים או בלתי-מוסריים. התוצאה היתה יצירות אמנות רבות שהנמיכו את האדם במקום לרומם אותו, ואמנים רבים שאינם לוקחים אחריות מוסרית על יצירותיהם.

בהיכנסנו לשבוע ה'תפארת', אותו אנו מקדישים לנושא האמנות והיצירה, עלינו להזכיר לעצמנו את בחינת ה'חסד' שצריכה לעמוד בבסיסו: כל דבר שאנו עושים, כולל ביטויי היצירתיות שלנו, צריך להיות מכוון אל עבר הטבה עם המציאות, אל עבר תיקון העולם, שיפורו והעלאתו.

בחינת החסד שביצירה האמנותית אין פירושה בהכרח אמנות דידקטית או קיטשית. ניתן ורצוי להעביר מסרים מורכבים, וגם לא לעשות זאת באופן המאכיל את הקהל בכפית. הכוונה היא לעמדה נפשית מצדנו: האם אנו מכוונים להטבה עם העולם או לא? אם אנו מעמידים עצמנו נכון בהתחלה, ההמשך ינבע מתוכנו בצורה טובה.

📝 בין אם אתם אמנים או לא, בדקו עצמכם אם הדברים שאתם עוסקים בהם ומעניקים לעולם נובעים מנקודת מוצא של חסד ואהבה ונועדו להיטיב עם המציאות, או חלילה לא.


Day 16

Gevurah of Tifereth: Art as Work

I want to give you a professional secret from the world of writing. You know those paragraphs that feel the most light and flowing? Those that roll off the page smoothly? Know then, that they took the most effort to write. Smooth things require polishing become smooth. The rule of thumb is: the easier it is to read a paragraph, the harder it was to write it.

The attribute of Gevurah (might) of Tifereth (beauty) is that of the work element in art. Any creation, in any field, requires work. Good pieces of art, which go deep and are pleasant to the eye and the ear, require a lot of work.

The reference is to both external and internal work. On the external level it is necessary to learn the creative craft in question. Whether the craft is playing a musical instrument, drawing, writing, or anything else, nothing can replace intensive study, disciplined practice, and amassed experience. Don’t believe the stories about people for whom creativity is easy and natural. Good works of art are the product of hard work, and “Man is born to labor” (Job 5:7).

On the inner level, great works of art stem from incisive internal clarification: What is the message most important in my eyes, at this point in space and time, to bring to the world? In order to reach the deep inner waters, it is necessary to dig wells, and in order to produce from our selves deep works of art it is necessary to dig into our souls and find the point that is afire in our hearts and seeks to be expressed.

📝 Eagerly seek out daily development of your skills, even if it requires, blood, sweat, and tears. Thanks to this work you will be able to bring treasures to the world. When you feel even slightly skilled, you are ready to begin to create: look inside your soul, feel what is most urgent to you to express, and use your tools to express it.

גבורה שבתפארת: אמנות כעבודה

אנדב לכם סוד מקצועי מעולם הכתיבה: מכירים את הפסקאות שמרגישות לכם הכי קלילות וזורמות? אלו שהכי מתגלגלות מהדף בצורה חלקה? ובכן דעו לכם, שבכתיבתן הושקע הכי הרבה מאמץ. דברים חלקים דורשים שיוף וליטוש. כלל האצבע הוא: ככל שקל יותר לקרוא פסקה, כך היה קשה יותר לכתוב אותה.

בחינת ה'גבורה שבתפארת' היא בחינת העבודה שבאמנות. כל יצירה, בכל תחום, דורשת עבודה. יצירות טובות, מעמיקות, המשמחות את העין ומסברות את האוזן, דורשות הרבה עבודה.

מדובר הן בעבודה חיצונית והן בעבודה פנימית. במישור החיצוני יש ללמוד את מלאכת היצירה. בין אם מדובר בנגינה על כלי מוזיקלי, ציור, כתיבה או כל דבר אחר, דבר אינו יכול להחליף את הלימוד האינטנסיבי, האימון הממושמע וצבירת הנסיון. אל תאמינו לסיפורים על אנשים שהיצירה באה להם בשליפה מהמותן. יצירות טובות הן פרי עמל, ו"אדם לעמל יולד".

במישור הפנימי יצירות אמנות גדולות נובעות מבירור פנימי חודר: מהי האמירה שהכי חשוב בעיני, בנקודה הזו במקום ובזמן, להביא לעולם? כדי להגיע למי התהום העמוקים יש לחפור בארות, וכדי להפיק מתוכנו יצירות עמוקות יש לחפור לתוך נפשנו ולמצוא את הנקודה שבוערת בלבנו ומבקשת להתבטא.

📝 שׂישׂו אלֵי פיתוח יומיומי של הכישורים שלכם, אפילו אם זה דורש דם, יזע ודמעות. בזכות זה תוכלו להביא אוצרות לעולם. כשאתם מרגישים אפילו קצת מיומנים, אתם מוכנים להתחיל ליצור: התבוננו לתוך נפשכם, חושו מה הכי דחוף לכם להביע והשתמשו בכלים שלכם להביע אותו.


Day 17

Tiferet of Tiferet: The Beauty in Art, the Art of Beauty  

We have dedicated this week to the topic of art because Tifereth is connected to beauty and harmony. The attribute “Tifereth of Tifereth” is, then, the attribute of the beauty in art—its specific aesthetic dimension.

Beauty is elusive. What is beautiful in the eyes of one person is not beautiful in the eyes of another. There are also different types of beauty: in Hebrew alone there are at least eight synonyms for beauty, each of which expresses a different aesthetic aspect.

Yet nevertheless there is a common denominator to all types of beauty, and when we see it, we identify it. Beauty’s effect is deeper that people estimate: beauty exalts the soul and reminds it of its lofty spiritual root—the place where it knows that it, and all of creation, are “works crafted by an artist,” designed in great detail by the Artist of Artists, the Poet of Poets, God. The purpose of all art is to awaken this hidden knowledge/belief.

Of course, beauty can also be misleading. King Solomon warned us of “the lie of grace and the foolishness of beauty,” and emphasized that specifically a “God-fearing woman”—who is connected to inner beauty—“shall be praised” (Proverbs 31:30). 

But in Hassidic thought, it is explained that this is only the first stage in the rectification of beauty. Tifereth is the integration of love and awe, and thus seeks to connect between the love of beauty—including external beauty—and the awe of God that is cautious of it.

According to the Hassidic interpretation, after a “God-fearing woman” (who really represents all of us) works on repairing her relationship to beauty, and dedicates it to serving internal rather than external matters, she is not praised only for her fear of God but also for her beauty and grace themselves: “You are beautiful my beloved, you are beautiful” (Song of Songs 1:15), for true grace and actual beauty.

📝 Examine your relationship to beauty: are you overly led astray by external beauty? Perhaps you overly deride it? Part of the redemption of the world is that external beauty serve holiness—that it be connected to the inner essence of things and express it externally.


תפארת שבתפארת: היופי שבאמנות, אמנות היופי

הקדשנו את השבוע לנושא האמנות משום שתפארת קשורה ביופי ובהרמוניה. בחינת ה'תפארת שבתפארת' היא אפוא בחינת היופי שבאמנות – עצם הממד האסתטי שלה.

היופי הוא חמקמק. מה שיפה בעיני אדם אחד אינו יפה בעיני אחר. ישנם גם סוגים שונים של יופי: בשפה העברית לבדה יש לפחות שמונה מלים נרדפות ליופי, שכל אחת מהן מבטאת היבט אסתטי אחר. 

אך למרות כל זאת יש משהו המשותף לכל סוגי היופי, שכאשר רואים אותו מזהים אותו. ופעולתו של היופי עמוקה מכפי שמשערים: היופי מרומם את הנפש ומזכיר לה את שורשה הרוחני הנעלה – המקום בו היא יודעת שהיא, והבריאה כולה, הינם "מעשה ידי אמן" שעוצב לפרטי פרטים בידי אמן האמנים, משורר המשוררים, ה'. תכלית כל האמנות היא לעורר ידיעה/אמונה חבויה זו.

כמובן, שהיופי עשוי גם לתעתע. שלמה המלך הזהיר אותנו מפני "שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי", והדגיש כי דווקא "אִשָּׁה יִרְאַת ה'" – המחוברת ליופי פנימי – "הִיא תִתְהַלָּל" (משלי לא, ל). 

אך בתורת החסידות מסבירים שזה רק השלב הראשון בתיקון היופי. תפארת היא שילוב של אהבה ויראה, ולכן מבקשת לחבר בין אהבת היופי – כולל זה החיצוני – לבין יראת ה' הנזהרת ממנו. 

לפי הפירוש החסידי, לאחר שה"אשה יראת ה'" (שהיא בעצם כולנו) עובדת על תיקון יחסה ליופי, ושמה לבה שהוא ישרת את הפנימיות ולא את החיצוניות, היא לא מתהללת רק ביראת השמים שלה, אלא אף ביופי ובחן שלה עצמם: "הִנָּךְ יָפָה רַעְיָתִי הִנָּךְ יָפָה" (שיר השירים א, טו), בחן של אמת וביופי של ממש. 

📝  בררו את היחס שלכם ליופי: האם אתם הולכים שבי יותר מדי אחר יופי חיצוני? אולי להפך, מזלזלים בו יותר מדי? חלק מגאולת העולם היא שהיופי החיצוני ישרת את הקדוּשה – יהיה מחובר לפנימיות הדברים ויקרין אותה החוצה.

 


Day 18

3 Iyyar 5780

Netzach of Tifereth: Art that Touches Eternity

The attributes of Netzach and Hod are a pair. The book of Zohar describes them in the same breath, and they are parallel to the two legs of a person’s body, which while walking beat together in perfect rhythmic collaboration. Here too, in the context of the attribute of Tifereth, the field of art and creativity, we shall seek to see them as a pair: as the embodiment of the attributes of the eternal and the momentary in artistic creation.

We start with Netzach. The attribute of Netzach of Tifereth embodies the aspect in which art must touch eternity.

When we draw parallels between the sefirot and directions in space, the attribute of Netzach corresponds to the direction “upwards.” It points to the sky, home of the stars. The attribute of Netzach also corresponds to the fourth day of creation, when the stars were created. And what are the stars? The most concrete metaphor for something eternal, which lies above the transient.

Of course, art is not created within eternity but within the dimension of time, and like everything in the world is fated to pass away. The Sages said that one of the differences between the Creator and flesh-and-blood artists is that “flesh and blood—his creations erode [survive] him,” whereas “The Holy One Blessed Be He erodes [survives] his creations” (Talmud Bavli, Berakhot 10a).

At first glance, this sentence comes to show the smallness of Man in the face of God. Yet it also includes a wonderful statement in praise of human-crafted art: it reveals that art is an intermediate level between humanity and God. On the one hand, art decomposes, like Man in relation to God, yet on the other hand, like God in relation to Man, it “erodes” Man and survives him. Art, then, is Man’s way of resembling his Creator—creating something with a longer lifespan than his, which approximates divine eternity.

📝 In your creative work, make all effort to go beyond considerations of passing styles and “trends.” Fashions come and go, and what appears large today will shrink again tomorrow. Think in the long term and aspire in your work to touch eternal truths and values.



נצח שבתפארת: אמנות הנוגעת בנצח

ספירות הנצח וההוד הן צמד. ספר הזוהר מונה אותן בנשימה אחת, והן מקבילות לשתי הרגליים בגוף האדם, שכאשר הן צועדות פועמות יחדיו בשיתוף פעולה ריתמי מושלם. אף כאן, בהקשר של ספירת התפארת, תחום האמנות והיצירה, נבקש לראותן כצמד: כהתגלמותן של בחינות הנצח והרגע שביצירה האמנותית. 


ונפתח בנצח. ספירת הנצח שבתפארת מגלמת את הבחינה בה האמנות צריכה לגעת בנצח.

כאשר מקבילים את הספירות לכיוונים במרחב, ספירת הנצח מקביל לכיוון 'מעלה': היא מצביעה אל השמיים, משכן הכוכבים. ספירת הנצח גם מקבילה ליום הרביעי של בריאת העולם, בו נבראו הכוכבים. ומה הם הכוכבים? המשל המוחשי החזק ביותר למשהו נצחי, הנח למעלה מכל מה שמתהווה ונפסד.


אמנות אינה נעשית כמובן בתחום הנצח אלא בתוך ממד הזמן, וכמו כל דבר בעולם נועדה להתכלות. חז"ל אמרו שאחד ההבדלים בין הבורא לבין אמנים בשר ודם הוא, ש"מִדַּת בָּשָׂר וָדָם – מַעֲשֵׂה יָדָיו מְבַלִּין אוֹתוֹ [שורדים אחרי שהוא מתבלה]", בעוד "הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא – מְבַלֶּה מַעֲשָׂיו [שורד אחרי שהם מתבלים]" (תלמוד בבלי, ברכות י א). 


על פניו, משפט זה בא להראות את קטנוּת האדם מול ה'. אך הנה, טמונה בו גם אמירה מופלאה בשבח האמנות מעשי ידי האדם: האמנות מתגלה בו כרובד בינים בין האדם לבין ה'. מצד אחד היא מתבלה, כמו האדם ביחס לה', אך מצד שני, כמו ה' ביחס לאדם, היא 'מבלה' את האדם ושורדת אחריו. האמנות היא אם כן דרכו של האדם להדמות לבוראו – ליצור משהו בעל תוחלת חיים ארוכה משלו, המתקרב לנצח האלוקי. 


📝  בעשייתכם היצירתית עשו כל מאמץ להתעלות מעל שיקולים של 'טרנדים' ואופנות חולפות. גלים עולים ויורדים, ומה שנראה גדול היום יתקטן שוב מחר. חשבו לטווח רחוק ושאפו לגעת ביצירותיכם באמיתות וערכים נצחיים.


Day 19

Netzach within Tiferet: Contemporary Art

We're continuing with our study of Tiferet as symbolizing art and creativity. Yesterday we spoke of the eternal aspect of art. The flipside of this is that in order to be relevant and touch people, art must also be connected to the here and now.

 This is the attribute of “Hod within Tiferet”: The element in artistic creation in which it echoes the artist's specific environment (in Hebrew, echo, hed, is cognate with Hod). Whereas Netzach points up at the sky, home of the eternal stars, Hod points down to the earth—to the place where we stand and admit: this is our life, this and no other.

 Consider the greatest artistic works of all time. All of them weave the eternal with the momentary, the universal with the local. Had they engaged only with the momentary and the fleeting, they would not have survived until our generation. Had they dealt only with eternal and abstract ideas—they would not be considered works of art at all, which by definition deal with the concrete and the particular. Every work of art, in its language, style, and “clothes,” is also a reflection of its period.

 The clearest example of this is the most printed book in the world: the Tanakh (Hebrew Bible). The Tanakh is an eternal book, which through today provides inspiration to billions of people throughout the world. Yet at the same time it is also completely a reflection and record of events that took place in a specific geographic region and historical period.

Just consider what we are doing during these weeks of Sefirat HaOmer: We are following the footsteps of the Children of Israel in their wanderings from Egypt to Mount Sinai, an event that took place only once in history. But because their journey integrated an eternal and universal structure with a specific story, we can translate it, every year, into a personal spiritual journey.

 📝 Whether you are artists or only trying to live your lives through creativity and inspiration—a strong connection to what is happening here and now, in the specific circles of your life, in critical for bringing to fruition in your you life the eternal values in which you believe.

 Dedicated in memory of all the heroic soldiers who gave their lives for the sanctity of the Holy Land, so that we can live here.


הוד שבתפארת: אמנות עכשווית

אנו ממשיכים בשבוע התפארת, המוקדש לנושא האמנות והיצירה. אתמול דיברנו על נגיעת האמנות בנצח. כעת עלינו להכיר בצד השני של המטבע: העובדה שכדי להיות רלוונטית ולגעת באנשים על האמנות להיות מחוברת גם לכאן ולעכשיו.

 

זוהי בחינת ה'הוד שבתפארת': המרכיב ביצירה האמנותית בו היא מהדהדת את המציאות הסובבת את האמן, אפילו אם זו היא מאד אישית. בעוד ספירת הנצח מצביעה מעלה אל השמיים, משכן הכוכבים הנצחיים, ספירת ההוד מצביעה מטה אל הארץ – אל המקום בו אנו עומדים, מודים ומתוודים: אלו הם חיינו, אלו ולא אחרים. 

 

חשבו על יצירות האמנות הגדולות ביותר של כל הזמנים. בכולן תמצאו שזירה של הנצחי עם הרגעי, של האוניברסלי עם המקומי. אילו היו היצירות עוסקות רק ברגעי ובחולף, הן לא היו שורדות עד דורנו, ואילו הן היו עוסקות רק ברעיונות נצחיים ומופשטים – הן כלל לא היו בגדר יצירות אמנות, שבהגדרה עוסקות במוחשי ובפרטיקולרי. כל יצירת אמנות, בשפתה, סגנונה ופרטי 'לבושה', היא גם בבואה של תקופתה.

 

הדוגמה המובהקת ביותר לכך היא הספר המודפס ביותר בעולם: התנ"ך. התנ"ך הוא ספר נצחי, המעניק עד היום השראה למיליארדים ברחבי העולם. אך בה בעת כולו גם שיקוף ותיעוד של אירועים שהתרחשו באזור גיאוגרפי ובתקופה היסטורית מוגדרים.

 

די שתתנו דעתכם לְמה שאנו עושים בשבועות אלו של ספירת העומר: אנו משחזרים את צעדיהם של בני ישראל בנדודיהם ממצרים להר סיני, אירוע שארע רק פעם אחת בהיסטוריה. אך מכיוון שמסעם שילב בין מבנה נצחי ואוניברסלי לבין סיפור ספציפי, ביכולתנו לתרגמו, מדי שנה, לכדי מסע רוחני אישי.

 

  1. 📝 בין אתם אמנים או רק מנסים לחיות את חייכם מתוך יצירתיות והשראה – חיבור חזק למה שקורה כאן ועכשיו, במעגלי חייכם הספציפיים הוא חיוני בכדי להגשים בתוכם את הערכים הנצחיים שאתם מאמינים בהם.

 

מוקדש לעילוי נשמת כל החיילים הגיבורים שמסרו נפשם על קדושת הארץ, בכדי שנוכל אנו לחיות כאן.


Day 20

Yesod within Tiferet: The Power of Silence

We have dedicated the week of Tiferet to the topic of art and creativity, including the question of how to live our lives creatively. We now arrive at the stage of Yesod within Tiferet.

 In human anatomy, the attribute of Yesod corresponds to the reproductive organs—the most hidden parts of our bodies, which also require the greatest work of self-restraint, caution, and sanctification. In the context of art and creativity, Yesod within Tiferet raises the topic of sacred art: how to imbibe our artistic creation with that elusive of all properties, sanctity?

 One might have thought that sanctity is created through displaying motifs such as belief, spirituality, divine providence, etc. But sanctity—like God, from whom it flows and to whom it points—is gentler and more elusive. Exaggerated discussion of it actually causes it to slip from between our fingers.

 It is thus more appropriate to say that sanctity is actually revealed through silence, avoidance, and subtle suggestion. It is something ineffable, and therefore best left unspoken. Indeed, sometimes the messages that aren't explicitly said are the strongest, the images not presented--those that are most deeply imprinted in our hearts. Concealment evokes a feeling of mystery, which best captures sanctity.

 A verse in Psalms (58:2) says, “Why are you silent? Speak justly!” According to the simple meaning of the verse, it calls on us not to remain silent but rather to express our voice. Yet the Sages overturned this meaning of the verse. They interpreted the word why (ha-umnam) as meaning art (omanut), interpreting the first half of the verse thus: what is the art of Man in this world? To make himself silent" (Talmud Bavli Hullin 89a). In order that we speak justly, we must first acquire the attribute of silence. The speech that we will then utter will be more refined and precise—sanctified speech.

 📝 Accustom yourselves to precede your speech with silence. You'll have a better sense of what you really want to say. Say only what can be heard, and leave the deeper message hiding between the lines. You will see that over time your words' effect on others will deepen.


יסוד שבתפארת: דברים שהשתיקה יפה להם

אנו מקדישים את שבוע התפארת לנושא האמנות והיצירה, כולל השאלה כיצד לחיות את חיינו באופן יצירתי, והגענו לשלב היסוד שבתוך התפארת.

בגוף האדם, מקבילה ספירת היסוד לאברי הרבייה – האברים המוצנעים ביותר, שגם דורשים הכי הרבה עבודה של איפוק, זהירות והתקדשות. ביחס לאמנות ויצירה מעלה היסוד שבתפארת את נושא הקדושה שבאמנות: כיצד לרומם את יצירת האמנות שלנו כך שתשרה בה אותה איכות פלאית המכונה קדושה?

 היה אפשר לחשוב שקדושה נוצרת דרך הנכחה אינטנסיבית של מוטיבים כאמונה, רוחניות, השגחה וכדומה. אך הקדושה – כמו הקדוש ברוך הוא שממנו היא נובעת ואליו מצביעה – היא עדינה וחמקמקה יותר. דיבור מופרז על אודותיה גורם לה דווקא לחמוק מבין אצבעותינו.

לכן מתאים יותר לומר שקדושה מתגלה דווקא דרך שתיקה, העלמה, רמיזה. היא "דבר שהשתיקה יפה לו", כלומר שהשתיקה חושפת את יופיו. אכן, לפעמים המסרים שאינם נאמרים הם החזקים ביותר, הדימויים שאינם מוצגים – אלו הנצרבים בעומק לבנו. דווקא ההסתרה היא המולידה רגש מסתורין, המיטיב להמחיש את פלא הקדושה יותר מכל.

 פסוק בתהלים אומר, "הַאֻמְנָם אֵלֶם? צֶדֶק תְּדַבֵּרוּן!" (תהלים נח, ב). על פי פשט הפסוק קורא לנו שלא לשתוק אלא להשמיע קולנו. אך חז"ל הפכו את היוצרות. הם דרשו את המלים "האמנם אלם" כאומרות: "מה אומנותו של אדם בעולם הזה? ישים עצמו כאילם". (תלמוד בבלי חולין פט, א). על מנת שיצאו מפינו דיבורי צדק מתוקנים, עלינו ראשית כל להתעצם עם מידת האילמות והשתיקה. הדיבור שינבע אז מתוכה יהיה מעודן ומדויק יותר – דיבור קדוש.

 📝  הרגילו עצמכם להקדים שתיקה לדבריכם. כאשר אנו חשים מלדבר אנו גם חשים טוב יותר מה באמת ברצוננו לומר. אמרו רק שיכול להישמע, ואת הדברים העמוקים והפנימיים יותר הותירו בין השורות. אתם תראו שלאורך זמן רישומם על הזולת יהיה עמוק יותר.



Day 21

Behesech Hadaas Menussi.jpg

Malkhut within Tiferet: Sing to God a New Song

Many people who study art experience significant pressure in their surroundings to be original: to develop a personal style, to create an innovative statement, to do something that has never been done.

 This pressure is very negative, and its result is foreseeable: due to immense pressure to be original, we end up producing a collection of clichés, or, alternatively, simplistic or coarse ideas. The same is true in life in general: when we attempt by force to be special, we become very not special—a crowd chanting loudly “we are all individuals!”

 Innovation is certainly important. The Sages declared that “there is no study hall without innovation,” and the Psalms call on us to “sing to God a new song.” Yet innovation, like individualism, cannot be created by force. It flows out of itself specifically when we are not trying to be original, when we are holding up the idea we are special.

 The concept of innovation is closely connected in the Hebrew Bible to the concept of malkhut (sovereignty, kingship): The first thing described in the Torah as new is a king (“A new king arose upon Egypt,” Exodus 1:5), and the first thing that is innovated in the Torah is kingship (“Come, let us go to Gilgal and there inaugurate [make anew] the monarchy,” 1 Samuel, 11:14).

 Yet specifically regarding the attribute of Malkhut it is said in the book of Zohar that “it has nothing from itself.” This does not mean that Malkhut has, in fact, nothing to innovate. The opposite is the case: all the greatest inventions and innovations come from the attribute of Malkhut! The intent is rather than from the perspective of Malkhut itself, it does not attempt to be innovative, but rather approaches things with humility and a lowly spirit.

 It is exactly in this way that the greatest innovations in Judaism were born: Not from a pride-imbued pretense to reinvent the wheel, but rather in a humble attempt to understand and interpret the words of the previous generations. "משיח בא בהיסח הדעת" “The Messiah will come in a moment of absent-mindedness,” and the same is the case for all true innovations.

 📝 Release the desire to be special and original. Invest in study, in receiving inspiration from others, in attempting to learn from everyone. It is specifically in this way that your true uniqueness can shine outwards and a new light will come through you to the world.


מלכות שבתפארת: שירו לה' שיר חדש 

אנשים רבים הלומדים אמנות חווים לחץ לא קטן מסביבתם להיות מקוריים: לפתח סגנון אישי, לייצר אמירה חדשנית, לעשות משהו שעוד לא נעשה מעולם.

הלחץ הזה מאד שלילי, ותוצאתו ידועה מראש: מרוב מאמץ להיות מקוריים כל מה שיוצא תחת ידינו זה אוסף קלישאות, או לחילופין רעיונות פשטניים או בוטים. זה אותו דבר בחיים בכלל: כשאנו מנסים בכוח להיות מיוחדים, אנו הופכים למאד לא מיוחדים – עדר הגועה בקול "כולנו אינדיווידואלים!"

חדשנות היא באמת דבר חשוב. חז"ל קבעו כי "אין בית המדרש בלא חידוש", ומזמורי התהלים מבקשים מאתנו "שירו לה' שיר חדש". אך חדשנות, כמו אינדיווידואליות, לא ניתן לייצר בכוח. היא נובעת מעצמה דווקא כשאנחנו לא מנסים להיות מקוריים, כשאנחנו לא מחזיקים מעצמנו מיוחדים.

מושג החידוש מחובר מאד בתנ"ך למושג המלכות: הדבר הראשון המתואר בתורה כחדש הוא מלך ("ויקם מלך חדש על מצרים", שמות א, ה), והדבר הראשון אותו מחדשים הוא מלוכה ("לכו ונלכה הגלגל ונחדש שם המלוכה", שמואל א יא, יד).

והנה, דווקא על ספירת המלכות נאמר בספר הזוהר כי "לֵית לה מגרמה כלום": אין לה מעצמה דבר. אין הכוונה שאין לה באמת מה לחדש. נהפוך הוא: כל החידושים וההמצאות הכי גדולים מגיעים מספירת המלכות! הכוונה היא רק, שמצד המלכות עצמה היא לא מנסה להיות חדשנית, אלא ניגשת אל הדברים בענווה ובשפלות רוח.

כך בדיוק נולדו החידושים הגדולים ביותר ביהדות: לא מיומרה חדורת גאווה להמציא את הגלגל, אלא מנסיון חדור שפלות להבין ולפרש את דברי הדורות הקודמים. "משיח בא בהיסח הדעת", וכמוהו כל החידושים האמיתיים.

 📝  הרפו מהרצון להיות מיוחדים ומקוריים. השקיעו בלימוד, בקבלת השראה מאחרים, בנסיון ללמוד מכל אדם. דווקא כך הייחודיות האמיתית שלכם תוכל להקרין החוצה ואור חדש יבוא דרככם לעולם.



Introduction to week 4: Netzach

 The attribute of Netzach is connected to victory (nitzachon), conducting (as in the work of an orchestra conductor, nitzuach), and eternalness (nitzchiut). In the human body, it corresponds to the right leg—the leg with which it is customary to confidently step forwards and start to make our mark on the world. The legs also symbolize our ability to bring our potential down to earth and trigger events that continue to affect the world even after we are gone.

 

I have chosen to dedicate the week of Netzach to the topic of education, based on the expression, originating from the Talmudic Sages, that “the son is the leg of the father.” This expression implies that just like a leg is simultaneously part of the body and extends out of it, so too are children both part of their parents and extend from them to the world. In addition, while our own lives are finite, through our children our spirit and values can continue affecting the world, potentially for eternity.

 

Not all of us have children, but all of us are connected to education. If we are teachers, counselors in a particular setting, or responsible for any people under us, education is an inseparable part of our lives. Moreover, each of us must also dedicate time to self-education: to raising our inner child and bringing it to maturity.

 

Because we are dealing with parents and children, during this week we will place a special focus on the parental figures identified with the seven lower sefirot, our “seven shepherds”—Abraham, Isaac and Jacob, Moses, Aaron, Joseph and David. Each of them we shall ask to supply us with their best piece of educational guidance.

✒️ הקדמה לשבוע ה'נצח'

ספירת הנצח קשורה בנצחון, בניצוח (כמנצח על תזמורת) ובנצחיות. בגוף האדם, היא מקבילה לרגל ימין – הרגל עמה נהוג לצעוד קדימה בבטחה ולהתחיל להטביע את חותמנו על המציאות. הרגליים גם מסמלות את יכולתנו להוריד את הכוחות שבנו לקרקע וליצור מהלכים בעולם, הממשיכים להתקיים גם אחרי שאנחנו כבר איננו.

בחרתי להקדיש את שבוע הנצח לנושא החינוך. הבסיס לכך היא הביטוי, שמקורו בחז"ל, "ברא כרעא דאבוה הוא", הבן הוא רגל אביו. מביטוי זה עולה, שכפי שהרגל היא חלק מהגוף אך בכל זאת יוצאת ממנו החוצה אל הקרקע, כך הילדים הם מצד אחד חלק מהוריהם אך מצד שני יוצאים מהם החוצה לעולם. בנוסף, בעוד חיינו שלנו סופיים, דרך צאצאינו יכולים רוחנו וערכינו להמשיך ולפעם בעולם, פוטנציאלית לנצח נצחים.

לא לכולנו יש ילדים, אך לכולנו יש קשר לחינוך. די בהיותנו מורים, מדריכים במסגרת כלשהי או אחראים על אנשים כלשהם  מתחתינו, וכבר החינוך הוא חלק בלתי נפרד מחיינו. מעבר לכך, כל אחד מאתנו צריך גם להקדיש זמן לחינוכו העצמי: לגידול בחינת הילד שבו ולהבאתה  לבגרות.

מכיוון שבהורים וילדים עסקינן, נעסוק בשבוע זה במיוחד גם בדמויות ההוריות המזוהות עם שבע הספירות התחתונות, "שבעת הרועים" שלנו – אברהם, יצחק ויעקב, משה, אהרן, יוסף ודוד. לגבי כל אחד מהם נבקש לברר, מהי העצה החינוכית העיקרית שביכולתו להעניק לנו.


Day 22

 Chesed within Netzach: “Place Me Like a Stamp on Your Heart”

Chesed within Netzach is the element of love in education. The starting point in educating our children is to love them.

 The Hebrew word for education (chinuch) is cognate to the word for grace (chen). Each soul is like a precious stone (even chen) graced with a unique and one-of-a-kind beauty. We must place these precious stones upon our hearts, like the High Priest wore the precious stones of the priestly breastplate, the “choshen”, which represented all twelve of the Israelite tribes. The word choshen hints at the ability to sense (la-chush) the grace (chen) of each soul and keep it upon our hearts.

 The sixth Chabad Rebbe, the Rebbe Rayatz, said that all parents must dedicate at least half an hour a day to thinking about their children’s education. This starts with loving them. When we keep the memory of our children in our hearts, we are filled with love towards them and the desire to provide them all the bounty of the world.

We must impart many things to the coming generations—including life wisdom, integrity, and values. But like how all of these must flow from love, so too love must stand at their center: love of God, love of Torah, love of Man, and love of the Jewish people.

 We inherited the power of love from our forefather Abraham, the man of loving kindness. Abraham was called “My [God’s] lover” (Isaiah 41:8) and was characterized by a desire to bring all people close to God through love. Moreover, God states that He chose Abraham “so that he command his sons and household after him that they observe the way of God to perform charity and justice” (Genesis 18:19): Abraham was chosen because of his capability as an educator to establish blessed and just descendants who would do good with the world.

📝 Love your children / students / those under your guidance as if they were precious diamonds. Feel in your hearts the special beauty with which each of them has been blessed. Let it seep into you. It will give you strength to give them more of yourself.


חסד שבנצח: "שימני כחותם על לבך"

חסד שבנצח הוא האהבה שבחינוך. נקודת המוצא בחינוך ילדינו היא לאהוב אותם.

 המלה חינוך קשורה למלה חן, שכן כל נשמה היא כאבן חן שניחנה ביופי ייחודי וחד פעמי. את אבני החן האלו עלינו להניח על לוח לבנו, כפי שהכוהן הגדול נשא על חזהו את אבני החושן שייצגו את שבטי ישראל לגווניהם. המלה חושן רומזת ליכולת לחוש את החן של כל נשמה ולנצור אותו על לוח לבנו.

 הרבי הששי של חב"ד, הרבי הריי"ץ, אמר כי על כל הורה להקדיש לפחות חצי שעה ביום לחשיבה על חינוך ילדיו. דבר זה מתחיל באהבתם. כאשר זכר ילדינו נצור בלבנו אנו מתמלאים באהבה כלפיהם וברצון להעניק להם מכל טוב.

 דברים רבים עלינו להנחיל לדורות הבאים – חכמת חיים, יושרה, ערכים ועוד. אך כשם שכולם צריכים לנבוע מאהבה, כך במרכזם גם צריכה לעמוד אהבה: אהבה לה' ואהבה לתורה, אהבת אדם ואהבת ישראל. 

את כוח האהבה ירשנו מאברהם אבינו, איש החסד. אברהם נקרא "אוהבי" (ישעיה מא, ח) ואופיין ברצון לקרב באהבה את כל באי העולם . יתרה מכך, ה' מעיד על אברהם כי בחר בו "לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט" (בראשית יח, יט): אברהם נבחר בשל כוחו כמחנך להעמיד דור ישרים מבורך שייטיב עם העולם.

📝  אהבו את ילדיכם/תלמידיכם/חניכיכם כאילו הם יהלומים יקרים. חושו בלבכם את היופי המיוחד שכל אחד מהם ניחן בו. תנו לו לחלחל לתוככם. הוא ייתן לכם כוח להעניק להם יותר מעצמכם


Day 24

Chesed within Netzach: Love in education

Chesed within Netzach is the element of love in education. The starting point in educating our children is to love them.

The Hebrew word for education (chinuch) is cognate to the word for grace (chen). Each soul is like a precious stone (even chen) graced with a unique and one-of-a-kind beauty. We must place these precious stones upon our hearts, like the High Priest wore the precious stones of the priestly breastplate, the “choshen”, which represented all twelve of the Israelite tribes. The word choshen hints at the ability to sense (la-chush) the grace (chen) of each soul and keep it upon our hearts.

The sixth Chabad Rebbe, the Rebbe Rayatz, said that all parents must dedicate at least half an hour a day to thinking about their children’s education. This starts with loving them. When we keep the memory of our children in our hearts, we are filled with love towards them and the desire to provide them all the bounty of the world.

We must impart many things to the coming generations—including life wisdom, integrity, and values. But like how all of these must flow from love, so too love must stand at their center: love of God, love of Torah, love of Man, and love of the Jewish people.

We inherited the power of love from our forefather Abraham, the man of loving kindness. Abraham was called “My [God’s] lover” (Isaiah 41:8) and was characterized by a desire to bring all people close to God through love. Moreover, God states that He chose Abraham “so that he command his sons and household after him that they observe the way of God to perform charity and justice” (Genesis 18:19): Abraham was chosen because of his capability as an educator to establish blessed and just descendants who would do good with the world.

📝 Love your children / students / those under your guidance as if they were precious diamonds. Feel in your hearts the special beauty with which each of them has been blessed. Let it seep into you. It will give you strength to give them more of yourself.

__

 

כ"ב לעומר חסד שבנצח: "שימני כחותם על לבך"

חסד שבנצח הוא האהבה שבחינוך. נקודת המוצא בחינוך ילדינו היא לאהוב אותם.

 המלה חינוך קשורה למלה חן, שכן כל נשמה היא כאבן חן שניחנה ביופי ייחודי וחד פעמי. את אבני החן האלו עלינו להניח על לוח לבנו, כפי שהכוהן הגדול נשא על חזהו את אבני החושן שייצגו את שבטי ישראל לגווניהם. המלה חושן רומזת ליכולת לחוש את החן של כל נשמה ולנצור אותו על לוח לבנו.

הרבי הששי של חב"ד, הרבי הריי"ץ, אמר כי על כל הורה להקדיש לפחות חצי שעה ביום לחשיבה על חינוך ילדיו. דבר זה מתחיל באהבתם. כאשר זכר ילדינו נצור בלבנו אנו מתמלאים באהבה כלפיהם וברצון להעניק להם מכל טוב.

דברים רבים עלינו להנחיל לדורות הבאים – חכמת חיים, יושרה, ערכים ועוד. אך כשם שכולם צריכים לנבוע מאהבה, כך במרכזם גם צריכה לעמוד אהבה: אהבה לה' ואהבה לתורה, אהבת אדם ואהבת ישראל. 

את כוח האהבה ירשנו מאברהם אבינו, איש החסד. אברהם נקרא "אוהבי" (ישעיה מא, ח) ואופיין ברצון לקרב באהבה את כל באי העולם . יתרה מכך, ה' מעיד על אברהם כי בחר בו "לְמַעַן אֲשֶׁר יְצַוֶּה אֶת בָּנָיו וְאֶת בֵּיתוֹ אַחֲרָיו וְשָׁמְרוּ דֶּרֶךְ ה' לַעֲשׂוֹת צְדָקָה וּמִשְׁפָּט" (בראשית יח, יט): אברהם נבחר בשל כוחו כמחנך להעמיד דור ישרים מבורך שייטיב עם העולם.

📝  אהבו את ילדיכם/תלמידיכם/חניכיכם כאילו הם יהלומים יקרים. חושו בלבכם את היופי המיוחד שכל אחד מהם ניחן בו. תנו לו לחלחל לתוככם. הוא ייתן לכם כוח להעניק להם יותר מעצמכם.